Alla restaurangägare vill naturligtvis att så många stolar som möjligt ska vara fulla, men branschens konkurrens är väldigt hård och att bli av med tomma stolar är inte alltid det lättaste. Har du ett flertal bord som ständigt står tomma kommer detta inte bara påverka företagets ekonomi, utan det ger även negativa signaler till förbipasserande kunder.
Genom att marknadsföra din restaurang på bästa sätt kan du se till att bli med av tomma stolar. Ett vanligt missförstånd är att marknadsföring endast går ut på att hitta nya kunder, men sanningen är att marknadsföringens syfte också är att öka försäljningen till kunder som redan besöker din restaurang. Ett av de absolut bästa och enklaste sätten att få bra marknadsföring är genom nöjda och glada kunder du redan har, eftersom de fungerar som ambassadörer.
Så förbättrar du din marknadsföringsstrategi
Det finns flera sätt att gå tillväga för att marknadsföra ditt företag på bästa sätt. Du kan t.ex. använda dig av rabatter och erbjudanden, men du kan också generera flera leads med digital marknadsföring och få potentiella kunder att hitta till din plattform online. Det förutsätter dock att du har en bra och professionell hemsida som gör restaurangen inbjudande redan från start.
1. Rabatter
Rabattkoder och sänkta priser är ett utmärkt sätt att locka till sig nya kunder. Se till att rabatterna delas ut till kollegor, anställda, släkt och vänner och låt de bjuda med sitt sällskap till rabatterade priser. Detta är ett mycket enkelt och snabbt sätt att få ordet att gå runt, samtidigt som du slipper lägga ut för mycket pengar på marknadsföring.
2. Samarbeta med hotell
Det finns ett flertal restauranger som samarbetar med hotell. Att skriva avtal med ett hotell innebär att din restaurang är den som kommer att presenteras och föreslås till hotellgäster. Kanske erbjuder du rabatt för alla som bor på hotellet i fråga eller så erbjuder du kostnadsfri utkörning till alla hotellets gäster.
3. Använd sociala medier
Sociala medier är populärare än någonsin och här finns utmärkta alternativ för den som vill marknadsföra sin restaurang. Här kan du själv välja om du vill skapa en generell annons eller om du vill skicka ut kampanjer och erbjudanden till en viss målgrupp. Kom ihåg att skicka ut kampanjen i god tid, så att mottagarna kan planera sin vistelse bättre.
4. Dra nytta av evenemang
Melodifestivalen, fotbollsmatcher, kräftskiva eller vinprovning? Genom att dra nytta av stora händelser som lockar många människor kan du få fler kunder till din restaurang. Varför inte skapa temakväll under fotbolls-VM eller anordna speciella kvällar för schlagerfantaster? Återigen kan du använda dig av sociala medier för att nå ut till dina nya och befintliga kunder.
5. Skapa ett lojalitetsprogram
När du marknadsför din restaurang är det viktigt att inte bara fokusera på nya kunder, utan du får inte glömma bort de redan befintliga och trogna kunder du har. Skapa ett lojalitetsprogram som belönar återkommande och lojala kunder med fina erbjudanden, rabatter eller kanske tredje måltiden för halva priset?